Občanská poradna

Občanská poradna
Most a litvínov

E-poradna

Kontakt

Poslání, cíle, zásady

 

 

 

 


Právní postavení

  • Občanská poradna Most a Litvínov je ambulantní služba a poskytuje odborné sociální poradenství. Tato služba je registrována podle § 37, zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách.
  • Zřizovatelem je Diakonie ČCE – Středisko sociální pomoci v Mostě.
  • Řídíme se zákonem o sociálních službách, Chartou občanských poraden, Metodikou občanského poradenství a poradci respektují Etický kodex občanského poradce.
  • Službu ze zákona o sociálních službách poskytujeme bezplatně.

Co služba nabízí?

Občanská poradna poskytuje pomoc zejména v těchto oblastech:

  • sociálně právní pomoc – informace ohledně dávek pomoci v hmotné nouzi, dávek státní sociální podpory, příspěvku na péči,
  • dluhy a exekuce – informace ohledně splátkových kalendářů, návrhů na nařízení výkonů rozhodnutí /exekucí, odvolání proti exekuci, návrhů na odklad nebo zastavení exekuce, odporu proti platebnímu rozkazu, insolvence (osobní bankrot),
  • pracovně právní vztahy – informace ohledně vzniku, změny a zániku pracovního poměru, práv a povinností zaměstnavatele a zaměstnance,
  • nájemní vztahy a bydlení – informace ohledně vzniku a zániku nájmu, práv a povinností pronajímatele a nájemce, spoluvlastnického práva k bytu, vlastnického práva k bytu,
  • rodinné a partnerské vztahy – informace ohledně vztahů mezi manžely, vyživovací povinnosti mezi manžely, zániku manželství, výživného, domácího násilí,
  • ochrana spotřebitele – informace ohledně smluvních vztahů, vymáhání práv spotřebitele,
  • občanské soudní řízení – informace o žalobách a návrzích, opravných prostředků (odvolání, odpor),
  • majetkoprávní vztahy - informace o náhradě škody, dědictví, společném jmění manželů, podílovém spoluvlastnictví.

Občanská poradna také zajišťuje poradenství a je kontaktním místem pro:

  • oběti trestných činů
  • oběti domácího násilí

Průběh poskytování služby

  • Občanskou poradnu mohou kontaktovat samotní zájemci o službu nebo pracovníci spolupracujících organizací, případně další osoby, a to buď osobně, telefonicky, písemně či elektronicky.
  • Zájemcům o službu doporučujeme se ke konzultaci předem objednat.
  • Jednání se zájemci o službu provádí recepční.
  • Recepční zjišťuje zakázku zájemce o službu, jeho očekávání a osobní cíle.
  • Každý zájemce o službu obdrží od recepční informace o poskytované službě včetně podmínek poskytované služby.
  • Zájemce o službu je:
    • buď obsloužen na místě, tzn., že je předán přímo k poradci do jedné z konzultoven,
    • odkázán na jinou instituci v případě, že nespadá do cílové skupiny,
    • nebo v případě plné denní kapacity objednán k osobní konzultaci na jiný den.
  • Údaje o zájemci o službu zaeviduje recepční do elektronické Kontaktní karty a elektronické Objednací knihy.
  • Recepční poskytuje informace o potřebných dokladech, které by si měl zájemce o službu na konzultaci o konkrétním problému s sebou přinést (např. oddací list, rodný list, rozsudek okresního soudu, apod.).
  • Občanská poradna poskytuje své služby prostřednictvím osobních, telefonických a elektronických konzultací.
  • Důvody vedoucí k odmítnutí zájemce o službu:
    • zájemce nespadá do výše uvedené cílové skupiny
    • je naplněna kapacita služby
    • zájemce o službu požaduje nebo potřebuje jinou službu než nabízíme 

Kapacita služby

  • Kapacita služby na pracovišti v Mostě - 4 pracovníci.
  • Kapacita služby na pracovišti v Litvínově - 1 pracovník.